|
“Op kantoor kan ik op dingen broeden,
in het veld beslis je in een split second”
“De perfecte wedstrijd heb ik nog niet gefloten. Soms kom je in de buurt maar er zijn altijd verbeterpunten.” Aan het woord is Onno van Leijenhorst ( 30 ), in het dagelijks leven beleidsmedewerker werkzaam bij het Landelijk Parket Team Verkeer
van het Openbaar Ministerie en in zijn vrije tijd scheidsrechter bij de KNVB.
Onno van Leijenhorst is bezig met het zevende seizoen en heeft een bliksemcarrière gemaakt als scheidsrechter. Voetbal is een sport waarbij de scheidsrechter een stempel kan drukken op de wedstrijd. Conflictbeheersing is een belangrijk aspect van het werk van de scheidsrechter.
"Als onafhankelijk persoon moet je in staat zijn de situatie elke keer weer op een juiste wijze te benaderen. Dit is vaak lastig want de spelers zijn vaak buitengewoon goed getraind in het spelen van vermeende onschuld. Wanneer heeft een speler daadwerkelijk de grens overschreden en wanneer is er dus sprake van een overtreding? Een bekwame scheidsrechter heeft dit goed in de gaten. Het begint al direct bij de eerste kennismaking. Ik benader de spelers altijd vriendelijk en open. In tegenstelling tot sommige andere sporten heeft de scheidsrechter bij voetbal altijd het laatste woord en moet je altijd direct een beslissing nemen.
Deze is ook bindend. Je mag hieraan van binnen twijfelen maar naar buiten toe moet je hierin erg duidelijk zijn."
"Er zijn in een wedstrijd altijd momenten waarop er bepaalde confrontaties plaatsvinden. Die probeer ik dan in eerste instantie rustig te benaderen in de vorm van een preventieve waarschuwing.
Zonder dat anderen het merken, spreek ik iemand in de loop van het spel aan op bepaald gedrag. Bij een volgende stap, indien een speler nogmaals over de grens gaat, zal ik overgaan tot een publieke vermaning. Dit is een soort van laatste waarschuwing voor er een kaart wordt getrokken. Het is belangrijk om het niet alleen met woorden te doen, maar ook een fysiek gebaar te maken; tot hier en niet verder. Dit is dan ook duidelijk zichtbaar voor alle andere spelers, de trainer en het publiek. Want als er dan daadwerkelijk een gele of rode kaart volgt, is dit makkelijker te accepteren voor alle partijen."
"Bij een rode kaart weet je dat de beslissing vergaande gevolgen heeft en dus zodra die valt in een wedstrijd neem ik altijd
een paar tellen de tijd om de spelers te laten uitrazen. Ze zijn dan even niet toerekeningsvatbaar.
Sommige dingen kun je dan wel door de vingers zien, mits spelers natuurlijk fysiek
niet te dicht in de buurt komen!
Dit moet je dan ook duidelijk uitstralen, feitelijk blijven en vervolgens moet iedereen de beslissing accepteren en kan de wedstrijd worden vervolgd."
"Als scheidsrechter blijf ik neutraal en zal ik nooit mijn voorkeur voor een bepaalde club of speler uitspreken. Het is best een unieke rol ten opzichte van het publiek, de spelers en trainers. De arbitrage staat daarin apart van de rest. Kritiek is er dan ook altijd en het kan altijd beter.
Ik blijf streven naar die 100% controle en het fluiten van de perfecte wedstrijd"….
Met dank aan O. van
Leijenhorst voor dit interview.
Over confrontaties en conflictbeheersing
Een conflict is een situatie waarin twee of meer mensen tegengestelde opvattingen of wensen hebben. Je hebt dus in ieder geval een meningsverschil. Bij een conflict speelt er echter mee dan alleen de inhoud of de kwestie op zich. Een conflict ontstaat als mensen in een meningsverschil niet meer naar elkaar luisteren en niet zomaar tot een oplossing kunnen komen. Dat komt omdat emoties en/of botsende persoonlijkheden een rol spelen. Het wordt dan erg lastig vriendelijk te blijven en naar de ander te blijven luisteren. Toch is dat vaak wel de weg naar de oplossing.
|
|
|
Stappen |
• |
Onderzoek je gedachten
Soms ontaardt een kleine irritatie in een grote strijd. Waar word je zo boos van? Probeer afstand te nemen.
|
• |
Leef je in in de ander
Als iemand zich anders gedraagt dan jij zou willen, bekijk de situatie dan eens van de andere kant.
|
• |
Wees niet te streng voor jezelf
Probeer niet te overdrijven: als iemand je een verwijt maakt dan draait het meestal om je gedrag, niet om jou als persoon. Durf je minder fraaie kanten onder ogen te zien zonder jezelf naar beneden te halen.
|
• |
Krop je ergernis niet op
Voordat het uit de hand gaat lopen probeer je probleem bespreekbaar te maken.
|
• |
Geef concreet aan wat je wil,
wees duidelijk
Probeer beleefd te blijven en concreet aan te geven wat je van de ander wilt, liefst met een heldere boodschap. Bijvoorbeeld in de ik-vorm: 'Ik zou het fijn vinden als…….
|
• |
Toon je gevoelens en luister
Soms voelt het ongemakkelijk, maar door je gevoelens te laten zien en naar de ander te luisteren kun je uit het conflict stappen. Probeer samen naar een oplossing te zoeken.
|
• |
Ken jezelf. Weet hoe je reageert
Probeer tijdens een confrontatie te kiezen voor een andere reactie. Bijvoorbeeld jezelf inhouden in plaats van meteen boos reageren, of een gesprek aangaan in plaats van weglopen
|
• |
Neem de tijd alvorens te reageren
Neem een time-out. Probeer dan je
boosheid , teleurstelling of verdriet te verwerken.
|
|